Waarom ik zo gek ben van Blue Hour? Deel 1: Wanneer is het Blauwe uur?

Blue Hour spoorbrug Driel
Blue Hour spoorbrug Driel

Dat vraag ik mezelf soms ook wel af; "Waarom ik doe wat ik doe en dan vooral fotografie in het Blue Hour of mag ik het inmiddels Blue Hour fotografie noemen"? Laat ik in deze blog maar eerst eens proberen uit te leggen Wanneer het Blue Hour  is. Immers het is géén Photoshop techniek die ik hanteer, of iets wat ik maak met behulp van iets anders dan mijn camera, wat ik uit mijn bestand haal en het licht. In een andere blogartikel zal ik ingaan in op de techniek die ik gebruik om een Blue Hour foto te maken om uiteindelijk het daadwerkelijke antwoord proberen te geven waarom ik zo gek ben van Blue Hour.

 

Deel 1: Wanneer is het Blue Hour

Eigenlijk is het belangrijkste dat je moeten, wat mij betreft, wanneer het Blue Hour begint en eindigt! In feite is er twee maal daags 's ochtends vóór zonsopkomst of na zonsondergang een blue hour. Sommige noemen het ook wel 'schemering' of burgerlijke schemering. Je hebt ook de kreet 'blauwe kwartier. Tijdens de periode van Blue Hour (dit hoeft niet exact een uur te duren!) is er vaak een moment dat het echt diepblauw is. Wat er in feite gebeurt is dat het licht nog achter de horizon is (ochtend) of achter de horizon verdwijnt (avond) waardoor de lucht een mooie blauwe kleur aanneemt. Zelf vind ik Blue Hour het mooiste zoals in bovenstaande foto als je nog net een streepje avondrood ziet.... dit is vaak voor mij ook meer esthetisch van aard. 

 

Hoe vind je het blauwe uur

Als je er nog niet echt op gelet hebt, is  een tip om een Blue Hour te ontdekken er vooral 's avonds eens mee te beginnen (in de zomer zul je voor een ochtend Blue Hour echt voor dag en dauw op moeten staan, bijv. om half 4 en hoewel ik een enorme fan ben van zonsopkomsten kan dit vaak een uitdaging zijn! tenzij je een echt ochtend mens bent en vroeg opstaan je ding is!) 's Avonds is dus wat toegankelijk en ook makkelijker met je werk of gezin te combineren als je het dichtbij huis blijft zoeken. 

 

Een andere tip is, kijk eens als de zon verdwenen is, dan 's ochtends eens in westelijke richting of 's avonds in oostelijke richting. En dan vooral als 's avonds de straatverlichting aanspringt. Vaak zul je dan al langs de verlichting opkijkend zien, dat de lucht een mooie diepere blauwe kleur aanneemt. De straat verlichting, vaak nog opwarmend en wat zachter van licht biedt dan een mooi contrast met de lucht. 

 

Idealiter is er matige bewolking, hoewel als er wolken zijn je vaak extra dramatische beelden kunt maken, zoals in deze foto! Ook kun je met mist een mooie effect krijgen, zoals je kunt zien op deze foto. Maar een heldere avond, is toch wel het mooiste. Ik zie vaak al in het Gouden Uur, dat de wolken verdwijnen en er een mooie blauwe uur ontstaat. Nb. het gouden uur is het moment dat de zon al zakkend is en er een gelige, oranje gouden sfeer qua licht ontstaat met lange schaduwen. Pak je het verkeerde moment, vaak doordat het volledig bewolkt is, dan noemen we het gewoon maar het 'faute uur' en dat zie je dan weer uitstekend in deze foto!

 

Hulpmiddel

Terug naar het blauwe uur en wanneer.  Iedereen heeft tegenwoordig wel een smartphone, bijna iedereen dan. Een  handig hulpmiddel kan dan zijn de app Blue Hour.. Dankzij de GPRS en ingebouwde klok zijn deze appjes prima instaat je te melden wanneer het Blue Hour is, waar je ook bent ter wereld! Op de website BlueHoursite.com vind je meer info over deze reuze handige app en the Blue Hour. Daarnaast kun je ook nog deze app gebruiken, bijvoorbeeld voor het Golden Hour, ik gebruik zelf de app Magic Hour, deze stuurt nl. ook push berichten een uur van te voren, zodat je ruim op tijd voorbereid bent op het Blue Hour en zoals net gezegd na the Golden Hour komt.....  De meest uitgebreide apps die ook over Golden Hour en Blue Hour informatie bevatten zijn LightTrac en The Photographer's Ephemeris. Ontdek ze zelf maar eens. Ik gebruik zelf voornamelijk the Blue Hour app!

 

Maar als je eenmaal weet wanneer het is, je het ritme van de seizoenen ontdekt en zonder een horloge te dragen weet ongeveer hoe laat het is, dan kun je ook prima zonder! Kortom het vinden van het Blue Hour is dus kennis hebben van de tijd waarop de zon ondergaat en een beetje gevoel ontwikkelen bij de seizoenen en de weersomstandigheden. In een later blog ga ik verder in op de techniek tijdens het vastleggen en de nabewerking.

 

Meer blue hour afbeeldingen vind je hier in mijn site.

Bezoek ook eens de Blog van John Verbruggen voor zijn blik op het Blauwe Uur.

Uiteraard tips en tricks op BlueHoursite.com

 

 

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    P@tje (vrijdag, 14 maart 2014 19:32)

    Mooi man, en goed en duidelijk verhaal. Zullen we nu meer concurrentie komen?


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
PosbankII-28.jpg
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
Reynisfjara black beach
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.