Iederéén doet het!

Long exposure fotografie

Arnhem, John Frostbrug, Long Exposure, lange sluitertijd techniek
John Frostbrug Arnhem met een lange sluitertijd

Fotografie is stijlen, vormen en technieken toepassen. Eén van de technieken die je kan toepassen is lange sluitertijd ook wel long exposure techniek genoemd. Véélal zie je dit in combinatie met architectuur, fine art fotografie en dan ook regelmatig in combinatie met zwart wit terug. In mijn geval besloot ik ook eens mijn meest favoriete foto onderwerp, de Arnhemse John Frostbrug, te fotograferen met toepassing van lange sluitertijd techniek, maar wel in kleur te houden. Hoewel ik niet van plan ben in deze blog helemaal te gaan uitwijden over de techniek achter lange sluitertijd fotografie, wil ik wel vertellen hoe ik tot deze bovenstaande foto ben gekomen.

 

Allereerst was ik weer eens op deze bekende fotostek en zag dat het water van de Rijn lager stond dan normaal het geval is. Dit heeft als gevolg dat er een interessantere voorgrond ontstond. Toen ik ook opmerkte, ondanks het warmere weer, dat er mooie stapelwolken voorbij dreven dacht ik, hé daar kan ik misschien iets mee. Immers door de lange sluitertijd trekken de wolken dan mooi uitéén en het water krijgt dan een mooie gladde zijde achtige presentatie. 

 

Compositie

Aangekomen op mijn vaste plek heb ik uiteraard eerst mijn statief geplaatst, de compositie bepaald en een foto met alleen een cirulair polarisatiefilter gemaakt. Vervolgens het B&W filter op de polarisatiefilter geschroefd (let op als je dit doet dat je de stand van je polarisatiefilter niet verdraaid). De lens instelling stond al op Manual Focus dus ook hier opgelet dat ik niet de scherpstelring aanraakte. Draadontspanner was al aangesloten en de camera op Bulb-stand geplaatst. Het filter wat ik gebruik is een B&W ND110 77 mm. en is dus een 10 stops filter. Dat wil zeggen dat het licht met 10 stops t.o.v. je gemeten lichtmeting donkerder maakt. De eerste opname was op f/11, ISO100 en een polarisatiefilter (die dus ook al wat licht wegneemt) 1/30 sec. Terwijl de bovenstaande foto op f/11 en ISO100 85 sec. is belicht. Kortom leuke effecten kun je dus creëren op klaar lichte dag!

 

85 seconden

Hoe kom ik dan tot die 85 sec. belichten? Simpel je pakt je (in mijn geval) iPhone (of andere smaak smartphone), activeert de app NDTimer en doorloopt simpel de instellingen. In dit geval door aante geven welk filter ik gebruik, dat er ook nog een polarisatiefilter in gebruik was en NDTimer rekent de sluitertijd voor je uit. Simpeler kan het niet. Vervolgens, omdat je in Bulbstand werkt, met de draadontspanner de camera geactiveerd (tip: gebruik daarbij ook de zelfontspanner functie van 2 of 10 sec.) en aangezien ik de meest eenvoudige draadontspanner gebruik, druk ik de tijdsfunctie van de app in, controleer tussendoor het display op mijn camera om de sluiter te deactiveren. En voila.....that's it..... vervolgens als de tijd voorbij is stop ik de opname, controleer op het display de foto is en het histogram, bekijk of de lucht het gewenste effect heeft en maak desgewenst een tweede of derde opname, waarbij je in de tussentijd geniet van wat er om je héén is als de camera het werk voor je doet. O'ja vergeet niet lange sluitertijd ruisreductie in je camera uit te zetten, anders sta je 2x zo lang te wachten...

 

Wil je meer lezen over lange sluitertijd? Google dan gewoon eens op 'lange sluitertijden overdag'.

Er zijn immers al diverse begnadigde fotografen die hier fraaie online artikelen over hebben staan. Kijk maar eens wat John Verbruggen erover schreef in zijn blog op Zoom.nl. Ook Kenneth Verburg, besteed er op zijn site digitalefotografietips.nl prachtig aandacht aan. Kijk je liever video dan is deze van Scott Kelby wel nuttig.

 

Doe ik dit vaak, mwahhh. niet echt ik ga er selektief mee om zoals je in onderstaande selektie van beelden kunt zien. 

 

Voorbeelden long exposure opnames

Reactie schrijven

Commentaren: 4
  • #1

    Gery (zaterdag, 02 augustus 2014 17:25)

    Pracht foto Dave en goed stukje tekst erbij.

  • #2

    Petje (zondag, 03 augustus 2014 08:06)

    Mooie foto, en de tekst beschrijft het eea goed.

  • #3

    PinguinPP (maandag, 11 augustus 2014 13:02)

    Dave, bedankt voor je TIP; O'ja vergeet niet lange sluitertijd ruisreductie in je camera uit te zetten, anders sta je 2x zo lang te wachten...
    Ik had geen idee waarom het leek alsof een tijdsopname 2x genomen werd. Een irritant verschijnsel. De oorzaak was dus de ruisreductie die 'aan' stond in de camera. Thanx a lot! Weer een probleem minder.

  • #4

    Peter (maandag, 18 augustus 2014 22:38)

    De LE van de Waalbrug is heel erg goed gedaan.


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
PosbankII-28.jpg
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
Reynisfjara black beach
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.