Koffie op de Zijpenberg, everzwijn en magisch

 

De heide staat in bloei! Eén van Nederlands mooiste heidevelden, De Posbank is op een ruim kwartier rijden van waar ik woon. Maar de mooiste foto daar moet ik nog steeds maken! In deze blog over vroeg opstaan, perfecte weersomstandigheden, a near miss en een ontmoeting met een bekende en koffie toe op één van Neerlands mooiste plekjes….

  


Goede voorbereiding is het halve werk

Mijn geluk is dat ik de Posbank inmiddels een beetje ken. In dit geval overdag en al een keer ’s ochtends vroeg weer geweest. Meest essentiële, naast de bloeiende heide die een eerste vereiste is,  is het weerbericht. Daartoe gebruik ik de app Weather Pro en bekijk online het lokale weerbericht of via TV het algemene weerbericht. Zon, weinig wind en een koudere nacht. Kortom ideale ochtend condities voor alweer mijn 4e bezoek aan de Posbank dit seizoen en de 2e voor dag en dauw dit jaar. Alle ingrediënten die ik me maar kon wensen om wat ik voor ogen had te doen.

 

’s avonds zorg ik ervoor een beetje redelijk op tijd naar bed te gaan en heb alles klaargezet zodat ik na het opstaan ook direct kan gaan. Tip: zorg dat je kaartje geformateerd is en in de camera zit en je batterijen doorgeladen zijn. Véél handiger is het om te weten waar je naar toe wilt, vanuit welke hoek je wil fotograferen en dat je bedenkt wat je wilt laten zien. Dankzij die verkenning hoef je niet ter plaatse nog e.e.a. uitvinden, waar je dan moet zijn, staan of gaan om je beeld te visualiseren. Immers als je zon in je beeld wil, wil je wel weten waar de zon opkomt en hoe dat er dan daar uit kan zien. Okay middels de handige app LightTrac of TPE (The Photgrapher Emeris) kun je ook wel e.e.a. uitvinden. Tip: vraag aan een bevriend of bekende fotograaf of je eens mee mag met hem. Hij of zij kent de locatie vaak al op zijn duimpje. Ik doe die wederdienst ook graag voor anderen en voor ‘onbekenden’ ben ik voornemens om tegen een vriendschappelijk tarief ze mee op sleeptouw te nemen.

 

A near miss

Voor zes uur ’s ochtends onderweg zijn, ik zal er nooit aan wennen….. Als ik bovenop de Posbank door de mist rijdt, steekt er plotseling een everzwijn over! ‘A near miss’, maar het diertje bereikt veilig de overkant en ik ben dankzij zijn oversteken klaar wakker!! Moet er niet aandenken dat beestje aangereden te hebben. Inmiddels schemert het. Opeens verandert de nacht in de vroege ochtend, want er gloort al wat kleur aan de horizon als ik over mijn linkerschouder kijk. Blue Hour in the morning. De Posbank ligt ca. 90 mtr. Boven NAP dus je bent iets hoger en je krijgt daar dan even een mooi uitzicht te zien.

 

Jouw werkelijkheid met de hulp van filters

 

Deze ochtend ben ik om 10 voor zes op de parkeerplaats. Alléén. Alhoewel als ik de weg oversteek ik al wel een busje zie staan. Vermoedelijk is er al iemand anders die ik niet zie in het gebied. Geheel wakker door mijn ontmoeting met het everzwijn lijken dingen zich dan als een soort van film af te spelen. Ik vind mijn standpunt, begin met groothoeklens en bemerk al direct dat de donkere ondergrond en de heldere lucht vragen om een filter. Terwijl ik haast juichend de filters plaats, zie hoe golven nevel door het dal stuwen en het landschap weer totaal anders is dan afgelopen keren. Vanaf dat moment gebeurt er zoveel, dat ik zonder erbij na te denk aan het fotograferen sla. In dit geval gewerkt met mijn 84.5 mm. filter ultimate line hard grad ND4 (0.6) en softgrad ND8 (0.9) om zo 2 en 3 stops de heldere delen af te stoppen op de groothoek. De Posbank leent zich ook uitstekend voor werken met tele zoomlens (70-200 mm.) en daar mee afgewisseld, naarmate het licht en het landschap verandert. Op de tele lens zat de 84.5 mm. filter classic line strong soft grad.

 

Koffietijd

Even na zessen wordt het drukker om me héén. De zon is nog niet op, maar een groepje van 3 wandelt voorbij. Een vader en kind staan naast me en gaan ook fotograferen en zo lopen nog een drietal voornamelijk mannelijke fotografen voorbij, we hebben géén last van elkaar! De tijd vliegt voorbij. Ik heb me verplaatst en terwijl ik besluit om eigenlijk maar eens te gaan stoppen, loop ik een vrouw tegemoet. Het grappige is, we kennen elkaar en herkennen elkaar direct, het is Wilma die ik al jaren ken van fotowebsite Flickr. We hebben elkaar eerder ontmoet tijdens een photowalk 3 jaar geleden die ik organiseerde met Maarten Takens op de Hoge Veluwe! Hoewel zij er net was, ik op mijn weg terug was, hebben we nog even staan kletsen. En weet je, het licht kan nog zo mooi zijn, de heide die bloeit, maar wat me dan raakt en waar ik diep respect voor heb is dat ze me verteld dat ze om 05.15 uur vanaf Doesburg naar de Zijpenberg op de Posbank is komen fietsen. Een kleine 12 km. fietsen met als beloning op het einde de verschrikkelijk klim van de Snippendaalseweg! Respect! Wilma opent haar rugzak en zo staan we daar dan iets na zeven uur ’s ochtends koffie te drinken en te genieten van ons uitzicht die zij noemde de laagjes van Dave.

 

Kortom, vroeg opstaan, een prachtige zonsopkomst, perfecte weersomstandigheden, a near miss en een ontmoeting met een bekende en koffie op één van Neerlands mooiste plekjes…. Ik noem daarom de foto die ik reeds maakte ‘Magisch’ onderstaand een paar foto’s van de Posbank die ik door de loop van de tijd maakte…..

Recente foto's van de Posbank

Reactie schrijven

Commentaren: 4
  • #1

    Wilma (vrijdag, 22 augustus 2014 15:30)

    Wat een verhaal met dat zwijn! Prachtige verzameling Posbank heb je hier staan!
    Ik beleefde nog vele avonturen, verkeerde paadjes genomen terug naar de fiets, gevallen omdat ik alleen maar om heen keek (camera gelukkig onbeschadigd dankzij de kap), verkeerde afslag naar beneden genomen, eindigde bijna in Velp. Nu dus overal spierpijn, maar heb er geen spijt van!!
    's Avonds op mijn donder gehad van mijn bankvrienden, volgende keer krijg ik een lift van een van hen :-)

    Groetjes, Wilma

  • #2

    Sander Grefte (vrijdag, 22 augustus 2014 17:32)

    Mooi verhaal en prachtige foto. Volgens mij ben ik je die ochtend op de parkeerplaats tegengekomen. Je was zeer enthousiast en dacht De foto te hebben gemaakt, ik kan zien waarom!

    Groeten Sander

  • #3

    Petje (zaterdag, 23 augustus 2014 16:02)

    Wat hebben we geluk met een auto (van de zaak) als ik dit zo lees.
    Maar echt jou ding, voorbereiding, precies zoals ik je ken, i love it.
    Een volgende keer ga ik graag met je mee, wel in het weekend natuurlijk.

  • #4

    robert Stienstra (zondag, 24 augustus 2014 13:14)

    Mooi verhaal en leuk geschreven ook. Was gisteren idd een magische ochtend.


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
PosbankII-28.jpg
De vuurtoren 365 dagen per jaar
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
Reynisfjara black beach
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.