De foto die ik wilde maken

en een oproep voor de tablet-O-graven

John Frostbrug Arnhem, Scottish Bags & Pipes, Poolse Airborne veteranen, Airborne, brug te ver, slag om Arnhem, operation Market Garden

 

  Zoals jullie weten is een veelvuldig terugkerend onderwerp in mijn fotografie de John Frostbrug. De afgelopen week stond in het teken van 70 jaar operation Market Garden. Arnhem was de laatste brug die de geallieerden moesten innemen. Helaas liep het 70 jaar geleden iets anders dan verwacht. Toch herdenken we in Arnhem jaarlijks in september de slag om Arnhem. Ditmaal iets uitvoeriger omdat het 70 jaar geleden was

 

Deze herdenking die we al jaren vieren kenmerkt altijd een aantal vaste punten, zo ook die van de Scottish Pipes & Bags die over de John Frostbrug lopen en de kranslegging in de Berenkuil. Naast de vele foto’s die ik in de avond reeds maakte van de John Frostbrug, wilde ik nog graag eens een foto maken van de veteranen op de brug. Uit de voorgaande keren dat ik er was, minder gedreven om te fotograferen als nu,  voordat de Scottish Pipes en Bags naar de berenkuil lopen is er een moment waarop enkele veteranen (dit jaar waren er nog 80 aanwezig) even op de brug staan om te poseren.

 

Dit keer waren het twee Poolse Airbornes, enkele anderen waren in de klassieke en kenmerkende Willy Jeep al onderweg naar de berekuil. De foto zoals hierboven was het beeld dat ik me had voorgenomen te willen maken. De John Frostbrug, de Scottish Pipes en Bags, de vaandeldragers en de veteranen moesten in het beeld voorkomen.  Dat is gelukt! Als bonus nog zelfs twee ‘parachutes’ in de lucht.

 

P van Paniek stand

Toch ging dit niet zoals gepland en van een leien dakje. Ik hield me niet aan de allerbekendste spelregel in fotografie: "wees op tijd en ken de plaats". Op tijd was ik amper en ken je plaats, ach ik wist dat het op de brug zou plaats vinden, maar niet exact waar. Ook had ik te maken met stevig tegenlicht aan de rechterkant, verkeerd belichten en of dichtgelopen foto’s (onderbelicht) of juist compleet overbelicht. Om me meer op de compositie te focussen, er gebeurt op zo'n moment erg veel om je heen heb ik dit maar opgelost door te schakelen naar de P-stand op de Fuji! Letterlijk en figuurlijk was de paniek stand hier een uitkomst!


Dus enigszins te laat snelde ik me voor de zich gereedmakende stoet uit. Daar doemde het volgende probleem op. Veel, erg veel mensen langs de kant en geloof me, met soms zachte dwang kwam ik op de rijbaan, vlak achter de paar pers fotografen uit.  Wat kunnen mensen toch mopperen, ‘je gaat toch wel aan de kant anders kan ik het niet meer zien’, of die vader die zicht erg zorgen maakte dat haar dochter die op haar stoeltje zat niets kon zien. Ik denk ook niet dat ze iets heeft gezien want ongemerkt schoof mama er zelf voor omdat ook zij nieuwsgierig was!

 

Maar dan, dan besef je pas goed weer hoe gewoon het is dat iedereen, nou ja heel erg veel iedereen, met zijn Nokia, Samsung, Sony, Apple of wat dan ook fotografeert. Gewone camera’s leken haast antiek, maar wat pas echt irritant is en begint te worden met fotografie, 60+-ers met tablets die foto’s staan te maken en dat ze daar heel erg lang erover doen. Een beetje fotograaf schiet zijn plaat en beweegt van links naar rechts en maakt zo op natuurlijke wijze ruimte voor de ander.


Mag ik u voorstellen, de tablet-O-graaf 

Laat ik deze fotograven vanaf nu maar tablet-O-graven gaan noemen. Ja met enige minachting, iedereen mag van mij een foto maken,  maar op het moment dat je ‘Remie alleen op de wereld wordt’ omdat je niet beweegt en continu je A4-tje voor het beeld van anderen houdt, dan wordt het wel erg irritant. Tablet-O-graven staan stil en houden soms A4 brede schermen boven zich uit en bewegen deze tablet zachtjes van links naar rechts. Dus van iets van achteren werken met een telelens werkt hier niet meer….  Dan kun je beter een foto van hun tablet maken, alleen als je dat doet, wees dan bereid te accepteren dat ook hier geen scherp beeld op te zien is!


Dan maar naar voren gaan, vlak naast de persfotograaf (wel zonder hen te hinderen) maar wel de tablet-O-graven in hun beeld te gaan staan….gelukkig een tweede camera bij me, Auto ISO, diafragma voorkeuze en gezien de hectiek zelfs op een zeker moment door naar de P-stand. (da’s pas handig van Fuji, 1 schakelaar op de lens en je bent in een andere foto modus, net als je diafragma kiezen, een klikje aan de draairing op de lens en klaar. Ook de grote zoeker van mijn Fuji XT-1 maakte het me wel makkelijk! O’ja voor de kritische lezer, het maakt me echt niet uit waarmee je fotografeert, maar wel hoe je ermee fotografeert!


Gevolg, toen de mannen er stonden, de foto maken die ik wilde maken en daarna genieten van de rest van de avond en lekker de sfeer van de Bridge to Liberation experience nog op de gevoelige plaat vast gelegd, ook daar zie je pas weer hoe zeer we bedreven zijn met de smartphones en tablets….. vraag me eigenlijk af; staan we of straks allemaal met Google Glass stiekum te filmen en met onze polsen omhoog met de smartwatch of zit daar geen camera in?

 

Een oproep voor de tablet-O-graven

Via deze weg een oproep voor de tablet-O-graven; foto’s maken, moet en mag, maar wilt u alstublieft ook blijven bewegen… en daarmee ook niet het uitzicht voor uw foto onderwerp bederven voor vele anderen.  O’ja komen de foto’s ook nog van de tablet af? Waar kan ik die foto dan zien mevrouw de tablet-O-graaf? Want ik ben erg benieuwd wat er van is geworden, met dit tegenlicht, en moeilijk stabiel te houden A4-tje boven uw ‘vermoeide’ armen. En als laatste een tip, koop een statief of iets want het is echt wel lastig om zo’n omslag en een tablet vast te houden en de tablet stil te houden. En de belangrijkste tip voor de tablet-O-graaf; blijf gerust fotograferen, gelieve wel rekening te houden met uw omgeving die uw A4-tje de hele tijd ziet, dank u wel!

Enkele foto's rondom 70 jaar operation Market Garden

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Peter Sinon (maandag, 22 september 2014 16:08)

    Je hebt verschrikkelijk gelijk... "fotograferen" is belachelijk populair, maar veel mensen hebben geen enkel idee waarmee ze bezig zijn.
    Je verhaal over de foto die je in het hoofd had is een fijne tip, vaak hangen mijn foto's nog af van tijd en toeval - vgl. 'kiekjes maken' ;-)

  • #2

    Ronald rouwenhorst (dinsdag, 23 september 2014 18:05)

    Mooi gesproken kerel ja je hebt helemaal gelijk ze doemen steeds meer op die tableto-grafen


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
PosbankII-28.jpg
De vuurtoren 365 dagen per jaar
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
Reynisfjara black beach
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.