Heaven and Hell

Afgelopen week beleefde ik enkele magische momenten op de Posbank, Veluwezoom. Voor dag en dauw, dus voor zonsopkomst op lokatie. Puur genieten met magische taferelen. Euforie ten top. Dan ergens komt er ook wel eens het wel bekende dipje (of niet!). in mijn geval géén dipje, maar een DIP!

 

Heaven

De ochtenden op de Posbank, ben inmiddels afgelopen zaterdag ook weer voor dag en dauw geweest, waren naast magisch ook hemels. Magisch vanwege de kleuren, hemels dankzij de fantastische weersomstandigheden, die samen de foto's maken tot wat ze zijn.

Hemels ook omdat ik vorig jaar veelvuldig naar de Posbank ben getogen 's ochtends vroeg en telkens geen zon of kleuren had, maar wel mist. Zoals in dit beeld. 

 

Hell

In het verleden kon je nog weleens je fotorolletjes kwijtraken of per ongeluk de negatieven blootstellen aan daglicht en daarmee je archief verruïneren. In het digitale tijdperk kun je iets soortgelijks doen.

 

Na dit blog afgelopen vrijdag aangepast te hebben qua stijl en vorm, heb ik de PC afgesloten om in huis de laatste klus te doen (muren verfen). Dit ging top, om vervolgens 's avonds de PC weer te willen opstarten. Je voelt hem al aankomen, geen reactie, alleen maar gekke lichtblauwe schermen. Nu had ik tot dusver met het apparaat en Windows 8.1 alléén maar positieve ervaring en kwam ik er via wat te googlen achter dat die leuke lichtblauwe schermen de nieuwe variant waren op de befaamde en roemruchte Blue Screens of Death! 

 

Check je back-up!

Dus zogezegd en gedaan, gebruik gemaakt van de hulpfunctie herstel  incl. backup (dat zag er onschuldig en veelbelovend uit). Ik kan je alvast verklappen NOOIT DOEN. De PC ging herstellen, netjes alle taken uitvoerende, kon ik enkele uren later weer een PC opstarten. Direct kijken naar mijn fotoarchief juni 2013 tot augustus 2014. Zou het nog aanwezig zijn! Ja, maar ook Nee. Alles was er behalve mijn digitale negatieven, de RAW files en de fotorol (Lightroom catalogus). Kortom JA het was hersteld, alles werkte, maar NEE zoals het er nu waarschijnlijk naar uitziet zijn alle RAW files uit eerder genoemde periode weg! 

 

Wat ging er fout?

Achteraf praten is altijd makkelijk. Ik heb me als één van de weinigen schuldig gemaakt aan slordigheid en teveel focussen op foto's bewerken i.p.v. óók nazorg plegen, lees back-uppen. 

 

1- Géén geautomatiseerd back-up regime ingericht, maar een willekeurig manueel kopieer gedrag van digitaal negatieven en catalogus ééns per half jaar gehanteerd, wat kon mij immers gebeuren!

2- Klein gedeelte van mijn werkarchief (juni 2013-augustus 2014) in de map Mijn Afbeelding met een sub-directory op de C:\ schijf gelaten i.p.v. wegschrijven op 1 van de 2 externe schijven die ik wel bezit.

3- terwijl Lightroom het telkens netjes vraagt, geen backup structuur van de lightroom catalogus.

4- terwijl ik wist schijfruimte te moeten uitbreiden dit voor me uitgeschoven en dus niet actief met het zeker stellen van de data bezig geweest


Conclusie, de recovery heeft weliswaar de mappenstructuur intakt gelaten en in die mappen de enkele foto's die .psd of .tif zijn bewaard, maar dit is slechts 1% van in totaal > 5.000 RAW-files. Dus géén RAW files en Lightroom bewerkingen (lightroom catalogus bevat de 'database' van sleutels met bewerkingen die ik op individuele beelden toepas) tot 1 mei 2014 zijn nu verdwenen.

 

De toekomst

Morgen gaat de PC naar de PC dokter, hoewel je met handige tools als Recuva veel kunt terugvinden, maar na deze actie heb ik de PC uitgezet en direct via mijn oude PC (laptop) de externe schijven geordend, bekeken en dat wat er nog overgezet kon worden, zoals de JPEGS van afdruk of internet kwaliteit gebackupt!

 

De PC dokter gaat kijken wat hij nog kan vinden en misschien herstellen, hoewel ik nergens op reken. Dit omdat de 'Mijn documenten' structuur van de recovery de oude heeft overgeschreven. Daarna komt er een NAS en ga ik glasvezelkabels doortrekken, om zo optimale snelheid binnen mijn netwerk naar de NAS te krijgen om via de NAS een geautomatiseerd backup regime te gaan hanteren voor mijn foto's. Muziek en video's is niet de issue, daarvoor heb ik Spotify en Netflix!

 

Relativeren

Ben ik dan alles kwijt, ja de RAW files en 4 maanden lightroom bewerkingen. Ben ik teleurgesteld of wat dan ook.... JA.... het is geen prettige wetenschap dat die 'fraaie' bestanden er vooralsnog niet meer zijn. Toch zijn er lichtpuntjes, mijn mooiste beelden staan nog steeds online op Flickr en enkele beelden op deze website (sommige weliswaar verborgen). Ik kan daar dus nog naar kijken en van genieten, maar deze plaatjes zijn zoals ze zijn en dus amper nog te bewerken. Anderzijds, morgen is ook weer een dag, en de dag erna, week of maand komt er wel iets nieuws om te fotograferen of anders opnieuw te fotograferen. PLUS ik heb alles tot zomer 2013, nog en dat is 3/4e deel van mijn archief. Anderzijds 't zijn maar foto's en zoals mijn motto voor fotografie; nu ik heb het moment beleefd, heb het vastgeled en kan het nu voor enkele bestanden alleen nog maar herbeleven via de JPEG files..... dus voorlopig ben ik nog wel aan het fotograferen, maar wel met een beter back-up beleid!

 

 

 

Laatste foto's van de Posbank

Onderstaand een impressie van foto's gemaakt door diverse fotografen die online op Flickr zijn gepubliceerd de laatste dagen

Created with flickr badge.

Reactie schrijven

Commentaren: 9
  • #1

    Petje (maandag, 25 augustus 2014 19:21)

    Pffff man dit is K_T zeg!
    Al snap ik er niet veel van, maar begrijp het wel!
    Komt het door de vocht van de verf dat je pc van streek heeft gemaakt?
    Weet dat bij mijn moeder en spanplafond geplaatst is, met veel luchtvochtigheid gebeurt dit, daarna TV stuk was.

    Sterkte ermee man......en zoals je zelf al aangeeft staat er gelukkig al het eea op internet.

    see you Petje

  • #2

    Koos de Wit (maandag, 25 augustus 2014 19:26)

    Jeetje Dave, wat een verhaal. Wat vervelend (ik hou het beschaafd) om te lezen dat je zoveel originelen kwijt bent. Ik heb ook een handmatige backupprocedure, maar doe dat een keer per week. Gisteren ben ik er niet aan toegekomen, maar ga het nu gelijk doen! Ik hoop voor jou dat de PC-dokter toch nog een paar originelen weet te redden!

  • #3

    Erik van Lent (maandag, 25 augustus 2014 19:57)

    Ai, dat is behoorlijk balen Dave, en gelijk ook een waarschuwing voor de rest van ons, want dit kan natuurlijk iedereen overkomen.

    Veel succes, ik hoop dat je op de een of andere manier toch nog je foto's veilig kan stellen.

    Gr. Erik

  • #4

    Peter (maandag, 25 augustus 2014 20:42)

    De nachtmerrie voor elke fotograaf. Hopelijk overkomt mij dit nooit. Ik heb het dan ook aardig dichtgetimmerd: time machine (imac), bij een import van foto's wordt gelijk een kopie bewaard op een andere externe schijf, elke keer wanneer ik Lightroom afsluit wordt de cataloges gebackup naar een externe schijf en als laatste wordt er elke nacht een kopie naar de cloud gemaakt. Een keer allemaal goed instellen, heb er nu geen omkijken meer na.

  • #5

    Aline (maandag, 25 augustus 2014 21:33)

    Toen ik je berichtje op FB las, hoopte en duimde ik voor je dat alles op z'n pootjes terecht zou komen.
    Wat is dit ....! :-(
    Relativeren... ok, maar dat kan je even niet, foto's zijn misschien maar foto's, maar er zit ook een stukje van jezelf in.
    Ik hoop dat er nog iets gered kan worden, big hug my friend!

  • #6

    Jan (dinsdag, 26 augustus 2014 09:23)

    Man wat een verhaal een Hell... gelukkig is het maar materiaal en heb je nu een excuus om nog vaker erop uit te gaan en weer nieuwe materiaal te schieten... want?. Zoals jij zelf ook hebt geschreven... de mooiste moet je nog maken... blijf gezond, dan het gezin, werk en dan je hobby...

    Head up high, Dave

  • #7

    Bram (dinsdag, 26 augustus 2014 16:56)

    Wat een ellende Dave, en veel foto's kwijt ik denk te weten wat je voelt.

    Je blog is mooi geworden, en heel veel sneller met laden, erg goede verbetering
    En die foto's van die mistige ochtenden, ja het voordeel als je daar in de buurt woont
    ben afgelopen zaterdag geweest, maar veel te laat voor mist en zonsopkomst
    maar na een week avond dienst, en dus half 12 pas thuis, ga je niet om 4 uur naar de Posbank, heb er veel voor over maar dat gaat net iets te ver.

    Succes met het restoren van je data, hopelijk krijg je nog wat terug.

    Groeten, Bram

  • #8

    PinguinPP (dinsdag, 26 augustus 2014 20:58)

    Ik zie nog geen foto's van afgelopen zaterdag op Flickr verschijnen wat mij het ergste doet vermoeden...of zijn ze nog driftig aan het 'sleutelen/reanimeren'?

  • #9

    Irma (dinsdag, 26 augustus 2014 23:16)

    Ach wat een pech! Hopelijk vindt de 'dokter' je files terug. Ongetwijfeld ga je vanaf vandaag elke nacht een automatische backup maken naar een betrouwbare file server. Daarvoor was deze ramp eerst nodig. Je maakt zulke fantastische beelden, Dave.


Recente foto's

A remarkable year 2023 and a highlight of it Stokksnes Vestrahorn Iceland
Hoogtepunt van de herfstkriebels
Panorama van een oude trekvaart
Een blik op de stad Rotterdam
Golden delicious het paarse goud
Tweede fase van de ochtend
After Sunset appetizer
Heidekoorts op het Quin
De vuurtoren 365 dagen per jaar
PosbankII-28.jpg
nldazuu_Btwln_2014 december 07-29900_HDR.jpg
Paarse goud  | Purple Gold
Nederland van Boven
Zonsopkomst en regenboog bij Kaap Noord Texel
Texels momentje gisteravond
Seasons ending
Zonsopkomst bij Zeddam
Korenbloemen in het veld
Blue hour bij de Beatrix Molen
Het Kapelletje op de Heuvel
Kleurrijke lente in het Sonsbeek park Arnhem
Sonsbeek park Arnhem, de Witte Villa
Blauwe uur bij de Marsch
Tulpen; een andere blik op...
IMG_6476.jpg
DZ_10 juni 2012-21.jpg
Reynisfjara black beach
All Along the Watch Tower
The Colour is Magic
As it is

Social


Contact

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.